Guitareffekter, jeg sælger:
Boss Foot Switch FS-5L. Pris 130 kr.
Phaser: Joyo Nebulous fra Ironmann kompaktserien. Solgt
Digital Auto Wah: Mooer fra Micro Series. Pris 325 kr.
Dynamic Compressor JF-10 fra Joyo. Incl. nyt 9 volt batteri. Pris 175 kr.
Digital Delay: Behringer DD400. Delay fra 200 ms til 1300 ms. Incl. nyt 9 volt batteri. Pris 170 kr.
Equalizer: Joyo Band Controller R-12 fra Revolution serien. Med 10 båndområder samt volume. Solgt
Boss Metal Zone MT-2. Heavy pedalen, som folk enten elsker eller hader. Der er åbentbart ingen mellemvej. Den er temmelig alsidig og kan bruges til meget andet end det helt tunge. Pris 425 kr.
Ibanez Soundtank series Tubescreamer TS5.
Den lille Tubescreamer, der helt klart også kan noget. Pris 300 kr.
Yler Digital Delay RF-08. "Analogue sound in compact format". Delay 25 til 600 ms. Pris 265 kr.
# # #
Mig og mine guitareffekter
Blandt sidegevinsterne ved at flintre rundt og finde gammelt guitargrej er, at man også finder guitarpedaler. Mit pedalbrædt bliver ofte ændret og enkelte pedaler får fast opholds- tilladelse dér. Andre pedaler ryger hurtigt videre.
Det er ikke muligt at udpege et fabrikat som værende det bedste. Én af mine favoritpedaler er fra finske Mad Professor og én er fra TC Electronics. Mange af de nyere effekter kan jeg godt li', måske især på grund af brugervenligheden og alsidigheden. Faktisk løber jeg ikke ret stærkt for at få fat i de gamle kultpedaler. Det skulle da lige være for at tjene lidt penge på dem. Jeg syn's (igen) at der er en del effektpedal-snobberi. Det er faktisk ikke alle pedaltyper der behøver at være dyre for at være gode. Jeg ville selvfølgelig holde mig fra de allerbilligste udgave, som man faktisk kan komme til at træde i stykker eller som støjer vildt. Sidst jeg så Mike Stern, brugte han bare tre nye standard Boss pedaler. Musik og lyd var der ikke noget i vejen med.
Guitarpedalernes lyd afhænger af mange faktorer. Spillestil og anslag - guitar - strenge - pickupper - forstærker - højtalere - kabler - strømforsyning - hvilke andre effekter, der er på brædtet og i hvilken rækkefølge de sidder. Endelig påvirker selve rummet også lyden. Jeg har hørt at Eric Johnson tidligere sendte sin guitarlyd igennem en Ibanez Tubescreamer, der ikke var slået til! Det skulle være med til at give den helt rigtige lyd. Jeg har også hørt at Carlos Santana spiller igennem en 30 meter lang ledning for at tage lidt af toppen af signalet. Der er også noget med at Eric Johnson har stor afstand mellem sine pedaler på "brædtet" da han mener at det ændrer lyden. Er man så ude i detaljen?
Mit eget brædt
Overdrive og distortionpedalerne har jeg brugt mest tid på. Det tager noget tid at opdage den enkelte pedals svagheder og styrke. Man bliver nok aldrig helt færdig med at udskifte pedaler. Jeg har været inde på Youtube for at se effektdemo'er. De har flere gange givet mig ideer til en bedre indstilling på de pedaler, jeg allerede har.
Jeg har besluttet at jeg ikke vil have flere pedaler end der kan være sat fast i låget af en alm. metalkuffert, altså omkring ti pedaler.
Pedalerne øverst fra venstre er Deep Blue Delay fra Mad Professor, Boss NoiseGate NF-1, Joyo Wooden Sound, T-Rex Quint Machine (Octaver), Boss Tuner TU-2. Strømforsyningen under øverste række er en Cioks Blue Jean (en håndnummereret jubilæumsmodel, Gud-hjælpe-mig). Nederste række fra venstre er MXR Micro Amp, EBS Red Twister chorus/flanger, Soul Driven Xotic Overdrive og sidst en T-Rex Dr. Swamp distortion.
I bandsammenhæng spiller jeg gennem en letvægtsløsning (ca 14 kg) bestående af en DV Mark Greg Howe 250 Tube guitartop og et DV Mark Neoclassic 212 kabinet eller et DV Mark 112 (alt efter behovet).
|